Zebranie dla rodziców

  W dniu 20.11.2014r. (czwartek),  o godzinie 16.00 odbędzie się zebranie dla rodziców.

Serdecznie zapraszamy!!!

Kursy autobusu szkolnego w dniu 10.11.2014r.

7.45 - Widniówka - Zażółkiew - Białka - Niemienice - szkoła

13.00 - szkoła - Niemienice - Białka - Zażółkiew - Widniówka

Wyjazd do Krasnegostawu

Dnia 3 listopada (poniedziałek) odbędzie się wyjazd dzieci 5 i 6 letnich do Krasnegostawu. Wspólnie odwiedzimy cmentarz, zapalimy znicze na grobach poległych żołnierzy. Wybierzemy się również do Urzędu Pocztowego, by poznać pracę urzędników pocztowych, oraz obejrzymy kamieniczki na Rynku Miejskim.

B. Ż.

Wyjazd przedszkolaków na spektakl

Dnia 31.10.2014r. odbędzie się wyjazd do Krasnostawskiego Domu Kultury na spektakl pt. "Szewczyk Dratewka" w wykonaniu aktorów Narodowego Teatru Edukacji im. Adama Mickiewicza.

Kodeks przedszkolaka

Kodeks przedszkolaka


W przedszkolu obowiązuje kodeks przedszkolaka ustalony wspólnie z dziećmi. 

Do obowiązków dziecka należy:

§  Przestrzeganie ustalonych wspólnie z nauczycielami zasad i norm postępowania w grupie.

§  Szanowanie godności swojej i innych.

§  Dbanie o bezpieczeństwo w przedszkolu.

§  Troszczenie się o wspólne dobro, wygląd i estetykę sali.

§  Udział w zajęciach, praca nad własnym rozwojem.

§  Dbanie o estetykę w szatni.

§  Mówienie a nie krzyczenie.

§  Odkładanie na swoje miejsce materiału użytego podczas pracy.

§  Czekanie na swoją kolej podczas rozmowy.

§  Stosowanie zwrotów: proszę, przepraszam, dziękuję.

Dzielenie się zabawkami.

 LISTA REGULAMINÓW

 REGULAMIN WYCIECZEK


Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu dnia 8 listopada 2001 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki 
(Dz. U. z 2001 nr 135, poz. 1516 ze zm.) ustala się poniższe zasady organizowania wycieczek i imprez krajoznawczo- turystycznych dla wychowanków Przedszkola Nr 3 w Krasnymstawie.

Rozdział I

Postanowienia wstępne

1. Organizowane przez przedszkole wycieczki powinny mieć na celu w szczególności:

a) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;

b) poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturowego;

c) wspomaganie rodziny i przedszkola w procesie wychowania;

d) upowszechnienie wśród dzieci zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody;

e) podnoszenie kondycji zdrowotnej oraz sprawności fizycznej;

f) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku;

g) przeciwdziałanie patologii społecznej.

2. Wycieczki mogą być organizowane w ramach pobytu dziecka w przedszkolu oraz po pobycie dziecka w przedszkolu.

3. Wycieczki mogą przyjąć następujące formy:

a) wyjazdy kilkudniowe na tzw. „Zielone przedszkole”;

b) wyjazdy całodniowe poza miejsce zamieszkania;

c) wyjazdy kilkugodzinne w obrębie miasta Lublin;

d) wyjazdy kilkugodzinne w obrębie miasta Krasnegostawu.

4. Organizacja wycieczek przedszkolnych wynika z rocznego planu pracy przedszkola oraz z comiesięcznych nauczycielskich planów pracy.

Rozdział II

Organizacja wycieczek

1. Dyrektor przedszkola wyznacza spośród osób organizujących wycieczkę kierownika wycieczki. Powinien być to nauczyciel o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki.

2. Osoba odpowiedzialną za organizację oraz za prawidłowy przebieg wycieczki jest kierownik wycieczki.

3. Kierownik wycieczki najpóźniej na tydzień przed planowaną wycieczką informuje dyrektora lub upoważnionego wicedyrektora o jej założeniach organizacyjnych.

4. Kierownik wycieczki najpóźniej na dwa dni przed jej rozpoczęciem przedstawia dyrektorowi kompletna dokumentację wycieczki do zatwierdzenia.

5. Dokumentacja wycieczki zawiera:

a) kartę wycieczki z jej harmonogramem i preliminarzem (w dwóch egzemplarzach);

b) listę uczestników (w dwóch egzemplarzach);

c) pisemne zgody rodziców;

d) rozliczenie wycieczki (należy przedłożyć w ciągu dwóch tygodni po zakończeniu wycieczki);

6. Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża dyrektor przedszkola lub upoważniony wicedyrektor poprzez podpisanie karty wycieczki i listy uczestników. Podpisane dokumenty są przekazywane kierownikowi wycieczki.

7. Przeprowadzane wycieczki bez zatwierdzenia stanowi naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.

8. Organizacja i program wycieczek powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań, potrzeb wychowanków i ich możliwości.

9. Wychowankowie w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarski nie mogą brać udziału w wycieczkach.

10. Zgodę na wycieczki wydaje dyrektor przedszkola po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem (dotyczy wycieczek kilkudniowych).

11. Koszty związane z udziałem dziecka w wycieczce pokrywają rodzice lub opiekunowie prawni, chyba że udział w wycieczce może być finansowany z innych źródeł (rada rodziców, sponsorzy, ze środków pozyskanych od organizacji i stowarzyszeń wspierających oświatę,...).

12. Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie ponoszą kosztów udziału w wycieczce.

13. Rodzice, którzy zdeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę wycofali zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu- wyjątek stanowi choroba dziecka.

14. W przypadku kiedy organizatorem wycieczki jest biuro podróży, kwestie finansowe rozstrzyga wyżej wymieniony podmiot.

Rozdział III

Podstawowe zasady bezpieczeństwa i opieki nad wychowankami podczas wycieczki.

1. Opiekę nad wychowankami biorącymi udział w wycieczce sprawuje kierownik i opiekunowie. Opieka ta ma charakter ciągły.

2. Opiekunami powinni być nauczyciele i pracownicy obsługi. Dyrektor przedszkola może wyrazić zgodę na wykonywanie obowiązków opiekuna przez inne osoby.

3. Na wycieczce organizowanej poza teren przedszkola w obrębie tej samej miejscowości, bez korzystania ze środków lokomocji opiekę powinna sprawować jedna osoba nad grupa 15 wychowanków, o ile nauczyciel nie podejmie innej decyzji.

4. Na wycieczce udającej się poza teren przedszkola, przy korzystaniu ze środków lokomocji, opiekę powinna sprawować jedna osoba nad grupą 10 wychowanków.

5. Miejscem zbiórki dzieci, rozpoczynającym i kończącym wycieczki, jest plac przed przedszkolem lub inne miejsce ustalone przez kierownika wycieczki.

6. Wycieczki piesze na terenach górskich leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m n.p.m. mogą prowadzić wyłącznie przewodnicy turystyczni.

7. Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi. W razie gwałtownego załamania się warunków pogodowych należy wycieczkę odwołać.

8. Przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz przybycia do punktu docelowego, opiekunowie powinni bezwzględnie sprawdzić stan liczbowy wychowanków.

9. Przed wyruszeniem na wycieczkę należy pouczyć jej uczestników o zasadach bezpieczeństwa i sposobie zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku lub w razie zaginięcia wychowanka.

10. Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać bezpiecznego poruszania się po drogach.

11. Do przewozu dzieci należy wykorzystywać tylko sprawne i dopuszczone do przewozu osób pojazdy oraz kontrolować stan trzeźwości kierowcy (dotyczy wyjazdów kilkudniowych).

12. Uczestnicy wycieczek powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków (dotyczy wycieczek kilkudniowych).

13. W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród uczestników wypadek, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.

14. Określić sposób identyfikacji uczestników wycieczek.

Rozdział IV

Obowiązki kierownika wycieczki

1. Opracowanie programu i harmonogramu wycieczki.

2. Terminowe przygotowanie i przedstawienie do zatwierdzenia dokumentacji wycieczki oraz jej terminowe rozliczenie.

3. Zapoznanie z regulaminem wycieczki oraz z zasadami bezpieczeństwa wszystkich jej uczestników.

4. Zapewnienie warunków do realizacji programów wycieczki oraz sprawowanie opieki w tym zakresie.

5. Określenie zadań dla opiekunów w zakresie realizacji programu oraz zapewnienia opieki.

6. Nadzorowanie zaopatrzenia uczestników w ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy.

7. Organizowanie transportu, wyżywienia dla uczestników wycieczki.

8. Dokonywanie podziału zadań wśród uczestników.

9. Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki.

10. Dokonywanie podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu.

11. Dowody finansowe będące podstawą rozliczenia wycieczki (rachunki, paragony, oświadczenia itp.) kierownik przekazuje Radzie Rodziców, gdzie są przechowywane do końca roku przedszkolnego.

Rozdział V

Obowiązki opiekuna

1. Sprawowanie opieki nad powierzonymi wychowankami.

2. Współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki.

3. Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.

4. Nadzorowanie wykonywania zadań przydzielonych dzieciom.

5. Wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.

6. Opiekunowie potwierdzają własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przyjęcie odpowiedzialności za bezpieczeństwo powierzonych im dzieci.

Rozdział VI

Obowiązki uczestników wycieczki

1. Uczestnik jest zobowiązany:

a) przybyć na miejsce zbiórki o wyznaczonej godzinie;

b) poinformować opiekuna wycieczki o ewentualnym złym samopoczuciu i chorobie lokomocyjnej;

c) wykonywać polecenia kierownika, opiekuna, pilota i przewodnika;

d) w środkach transportu zająć miejsce wyznaczone przez opiekuna;

e) w czasie jazdy nie stawać na siedzeniu, nie wychylać się, nie spacerować;

f) nie zaśmiecać pojazdu;

g) w czasie postoju i zwiedzania nie oddalać się od grupy;

h) dbać o higienę i schludny wygląd;

i) nie oddalać się do miejsca zakwaterowania;

j) przestrzegać postanowień i regulaminów obiektów, w których przebywa;

k) zachowywać się zgodnie z ogólnymi zasadami dobrego wychowania i kultury.

Rozdział VII

Postanowienia końcowe

1. Decyzję o wyjazdach grupowych podejmuje się wtedy, gdy wszyscy rodzice zadeklarują chęć uczestniczenia swoich dzieci w wyjeździe.

2. W indywidualnych, uzasadnionych przypadkach wychowankowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce mogą brać udział w zajęciach przedszkolnych w grupie wskazanej przez dyrektora. Listę tych dzieci kierownik wycieczki dołącza do odpowiedniego dziennika grupowego.

3. Grupowe wyjścia dzieci poza teren przedszkola w obrębie miasta Krasnystaw w celu realizacji programu nauczania nie stanowi wycieczki w rozumieniu niniejszego regulaminu. Nauczyciel organizujący takie wyjście musi uzyskać na nie zgodę dyrektora lub wicedyrektora. Wyjście należy odnotować w karcie wyjść znajdującej się u dyrektora oraz w dzienniku grupowym.

4. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie zastosowanie mają inne przepisy stanowiące prawo.

Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci 
z Przedszkola Nr 3 Krasnymstawie


PRZYPROWADZANIE DZIECKA DO PRZEDSZKOLA

  1. Dzieci są przyprowadzane do przedszkola i odbierane z przedszkola przez rodziców (opiekunów prawnych). Są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
  2. Rodzice osobiście powierzają dziecko nauczycielowi lub osobie pełniącej dyżur w sali zbiorczej. W przeciwnym wypadku żaden pracownik przedszkola nie może ponosić odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dziecka.
  3. W godzinach od 7;00 do 7.45  rodzice (opiekunowie prawni) przyprowadzają dziecko do sali zbiorczej. Punktualnie od godz. 7;45 czynne są już wszystkie grupy. Dzieci rozchodzą się do swoich sal pod opieką nauczycieli. Od tej godziny rodzice przyprowadzają dzieci do sali danej grupy.
  4. Nauczyciel przyjmujący dziecko pod opiekę od rodziców zobowiązany jest zwrócić uwagę na wnoszone przez dziecko zabawki i przedmioty – czy są one bezpieczne i nie stwarzają zagrożenia.
  5. Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe i czyste.
  6. Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do przedszkola. Dzieci np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi. Nauczyciel ma prawo poprosić rodzica o dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do przedszkola.
  7. Rodzice mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielania wyczerpujących informacji na ten temat. Alergie pokarmowe, wziewne należy zgłaszać wyłącznie pisemnie, dołączając zaświadczenie lekarskie.
  8. Po każdej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą zakaźną rodzice zobowiązani są do przedłożenia zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego zakończenie leczenia.

ODBIERANIE DZIECKA Z PRZEDSZKOLA

  1. Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców (opiekunów prawnych), zdolne do podejmowania czynności prawnych. Upoważnienie pozostaje w dokumentacji przedszkola. Może ono zostać w każdej chwili odwołane lub zmienione
  2. Rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
  3. Jeśli dziecko będzie się opierało, płakało lub z innych przyczyn nie będzie chciało wyjść z przedszkola z osobą upoważnioną przez rodziców, dziecko nadal pozostanie pod opieką nauczyciela, a dyrektor lub (w przypadku jego nieobecności) nauczyciel niezwłocznie skontaktuje się telefonicznie z rodzicami w celu ustalenia dalszego postępowania.
  4. Wydanie dziecka osobie upoważnionej przez rodziców nastąpi po wcześniejszym okazaniu przez taką osobę dowodu osobistego – nauczyciel zobowiązany jest do wylegitymowania tej osoby.
  5. W przypadku telefonicznej prośby rodzica, upoważnienia słownego, nauczyciel zobowiązany jest wykonać telefon sprawdzający do rodzica i potwierdzić wcześniejszą informację.
  6. Nauczyciel każdej grupy jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji adresów zamieszkania, miejsca pracy i numerów kontaktowych rodziców, prawnych opiekunów dzieci oraz osób upoważnionych pisemnie przez rodziców do odbioru dziecka.
  7. Odbiór dziecka następuje w danej grupie do godziny 13;00 do 13;30 (w zależności od grafiku pracy nauczycieli), a od godz. 13.30 do 15;30 na sali zbiorczej.
  8. Nauczyciel powinien nie tylko wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko z przedszkola. Z terenu przedszkolnego można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic (osoba upoważniona) dotarł na miejsce pobytu grupy.
  9. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko wskazuje na spożycie alkoholu czy zachowanie agresywne. W takim przypadku personel przedszkola ma obowiązek zatrzymać dziecko w przedszkolu do czasu wyjaśnienia sprawy. W takich okolicznościach nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się z drugim rodzicem lub osobą upoważnioną przez rodziców. O zaistniałym fakcie powinien zostać poinformowany dyrektor.
  10. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.

POSTĘPOWANIE W SYTUACJI NIEODEBRANIA DZIECKA Z PRZEDSZKOLA LUB ZGŁOSZENIA SIĘ PO DZIECKO OSOBY NIEMOGĄCEJ SPRAWOWAĆ OPIEKI

  1. Dzieci powinny być odbierane z przedszkola najpóźniej do godziny 15;30
  2. W przypadku braku możliwości odbioru dziecka z przedszkola (w godzinach pracy przedszkola – sytuacje losowe) rodzice lub opiekunowie zobowiązani są do poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
  3. W razie wyczerpania wszystkich możliwości odbioru dziecka przez rodziców, prawnych opiekunów lub osób upoważnionych pisemnie nauczyciel ma obowiązek powiadomić o zaistniałej sytuacji dyrektora przedszkola oraz skontaktować się z Policyjną Izbą Dziecka.
  4. Z przebiegu zaistniałej sytuacji nauczyciel sporządza protokół zdarzenia podpisany przez świadków, który zostaje przekazany do wiadomości dyrektora, Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.

JAK POMÓC DZIECKU W ADAPTACJI W PRZEDSZKOLU

Drogi Rodzicu! Twojego malucha czekają poważne zmiany w życiu. Dotychczas mama była zawsze gdzieś blisko, teraz nagle go opuszcza. Maluch musi opuścić rano dom i udać się w obce mu miejsce, w którym jest inne światło, inne zapachy, inne głosy, inne zwyczaje. To, co nowe i trudne, wcale nie musi być niedobre. Należy dziecko przygotować do takich sytuacji, aby potrafiło sobie z nimi poradzić. Oto kilka praktycznych rad.

  • Nie przeciągaj pożegnania w szatani; pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź;
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić;
  • Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania;
  • Kontroluj się, co mówisz. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz możemy wracać do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk;
  • Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres;
  • Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tato, rozstania z tatą są mniej bolesne;
  • Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem!

JANUSZ KORCZAK - PROŚBA DZIECKA

Rozumiemy, że przedszkole jest poszerzonym domem rodzicielskim. Po to, by dziecko mogło się dobrze czuć w przedszkolu Rodzice i Wychowawca muszą być w stałym kontakcie, to ich najważniejszy obowiązek. Dążymy więc do współpracy, współdziałania i współodpowiedzialności. Wspieramy w działaniach dzieci oraz rodziców i tego samego wymagamy od nich. Wspólnie tworzymy miłą, serdeczną, życzliwą atmosferę i klimat pracy z jasno określanymi dla każdego prawami i obowiązkami.

 

1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.


2. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa.


3. Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.


4. Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuje postawę głupio dorosłą.


5. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.


6. Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.


7. Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.


8. Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga!


9. Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.


10. Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy.


11. Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.


12. Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.


13. Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.


14. Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.


15. Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.


16. Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.


17. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.


18. Nie zapominaj , że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.


19. Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.


20. Nie bój się miłości. Nigdy.