Zajęciach robotyki w Lubelskim Parku Naukowo-Technologicznym S.A.

W piątek 31 marca dzieci z klas I,II i III uczestniczyły w zajęciach robotyki w Lubelskim Parku Naukowo-Technologicznym S.A. który organizuje  zajęcia w formie warsztatów dla  dzieci w wieku 7-10 lat. W trakcie warsztatów dzieci uczyły się budowy robotów i programowania ich zachowań. Zajęcia z wykorzystaniem klocków Lego WeDo miały  na celu poznanie zasad budowania konstrukcji mechanicznych oraz wykorzystania elementów aktywnych (silniczki,czujniki) do konstruowania modeli o cechach robotów. Na każdych zajęciach realizowany jest osobny projekt, podczas którego dzieci uczą się programowania i stykają się z różnymi zagadnieniemi technicznymi.

Zagrożenia wynikając z niewłaściwego wykorzystania internetu oraz gier komputerowych

Szanowni Państwo !

               W związku z doniesieniami medialnymi o zagrożeniach wynikających
z niewłaściwego wykorzystania internetu oraz gier komputerowych, prosimy o zwrócenie uwagi na zachowanie dzieci, kontrolę tego ile i na jakich stronach www spędzają czas oraz uwrażliwienie, by nie podawały obcym osobom swoich pełnych danych osobowych (także podczas rejestracji w różnych serwisach).

               Rozmawiajmy też z dziećmi - jeśli zbudujemy pełną zaufania i szacunku relację
z nimi, będziemy mogli być spokojni, że nasze dzieci nie robią niczego, czego nie pochwalamy i są w stanie zidentyfikować niebezpieczeństwo czyhające na nie w sieci, a my zauważymy wszelkie niepokojące sygnały odpowiednio wcześnie, by zareagować. Jednocześnie, jeśli uważacie Państwo, że dziecko ma problem, zapraszamy na indywidualne konsultacje u psychologa p.A.Barcikowskiej i pedagoga p.M.Białek w naszej Szkole.

               Przekazujemy też informacje dotyczące zachowania bezpieczeństwa podczas korzystania z internetu i gier komputerowych (także tych w telefonie komórkowym):

  • Określ zasady dotyczące czasu, jaki Twoje dziecko może przeznaczyć na Internet i gry komputerowe.
  • Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w Waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
  • Zainteresuj się, z jakich stron korzysta i w co gra Twoje dziecko i czy jest dla niego odpowiednie. Porozmawiaj z dzieckiem o grach i portalach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
  • Zanim kupisz Swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może Ci w tym pomóc system oceny gier PEGI http://www.pegi.info/pl/
  • Zwróć uwagę, czy w zachowaniu Twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.
  • Upewnij się, że Twoje dziecko z powodu korzystania z internetu i grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
  • Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
  • Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
  • Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami. Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

               W celu uzyskania dodatkowych porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr tel. 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych. Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, mogą dzwonić pod nr Tel. 800 121212 (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka). Więcej o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w internecie: http://www.saferinternet.pl/pl/   http://cybernauci.edu.pl/

               W sprawie sposobów zabezpieczenia komputera używanego przez dziecko zapraszamy też na indywidualne konsultacje w naszej Szkole u nauczyciela informatyki p.G.Małka (środy, 13:40 – 14:25).

Pierwszy dzień wiosny - Dzień Samorządności.

W dniu 21 marca dzień w naszej szkole wyglądał trochę inaczej niż zwykle.

Dzieci z klas I - III wzięły udział w tradycyjnym obrzędzie pożegnania zimy - powitania wiosny. Dzień rozpoczął się przedstawieniem klasy III - Z ŻYCIA SZKOŁY w formie kabaretu. Następnie wszyscy wyruszyli barwnym korowodem przez wieś w kierunku rzeki. Wiosenne słońce przygrzewało i oświetlało roześmiane twarze uczestników korowodu. Dzieci pożegnały Marzannę - zimową pannę, a gromkimi brawami powitały wiosnę. Obrzędom towarzyszyła piękna słoneczna pogoda.

W klasach IV - VI oraz gimnazjum odbyły się trzy pierwsze lekcje zgodnie z planem. Następnie członkowie Rady Uczniów SU podczas apelu informacyjnego przedstawili harmonogram na dalszą część dnia w szkole. Uczniowie mieli do wyboru: udział w rozgrywkach w piłkę nożną, spędzęnie czasu w sali gier czy spróbowanie sił w karaoke. Następnie można było obejrzeć filmy w dwóch salach lekcyjnych. Na ostatniej godzinie lekcyjnej został rozstrzygnięty konkurs na najlepsze przebranie. Wygrał Konrad z klasy I przebrany za clowna, drugie miejsce zajęły jego koleżanki z klasy Joasia i Emilka przebrane za diabły, na trzecim miejscy uplasowała się Emilka z klasy V przebrana za amazonkę. Uczniowie zaprezentowli się kolegom otrzymując gromkie brawa. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali dodatnie punkty z zachowania. Ostatnim akcentem dnia było "utopienie" marzann zrobionych przez uczniów klasy IV i VI.

Nad sprawnym przebiegiem Dnia Samorządności czuwali członkowie Rady Uczniów - Nikola Cichosz, Klaudia Sadlak, Wiktoria Siembiga, Kacper Bożko, Martyna Bęsiuk, Paweł Krzyżanowski i Patryk Sawa oraz Rita Kulczyńska, która wykonała poniższe zdjęcia.

Teraz można juz ogłosić, że mamy już WIOSNĘ.!!!!

 Wiktoria Siembiga

Krystyna Gozdecka

Krzysztof Błaszczak

 

 

 

Góra Grosza - XVII edycja

Tegoroczna akcja "Góra Grosza" została przeprowadzona w naszej szkole w grudniu 2016 r. Łącznie, po odrzuceniu zepsutych, brudnych i uszkodzonych monet, zebraliśmy 141 złotych i 83 grosze. Wynik ten w przeliczeniu na jednego ucznia i przedszkolaka wyniósł ok. 1 złotego. Pieniądze o wadze 12 kg zostały przekazane Towarzystwu Nasz Dom za pośrednictwem Poczty Polskiej.

Nad sprawnym przeprowadzeniem akcji czuwali członkowie Rady Uczniów Samorządu Uczniowskiego - Rita Kulczyńska i Wiktoria Siembiga. Sortowaniem zajmowali się uczniowie IV i V klasy.

Wszystkim biąrącym udział w akcji dziękujemy.

SU oraz opiekun Krzysztof Błaszczak

III Gimnazjum na Walentynkowym Pikniku Edukacyjnym

14 lutego 2017 r. w Krasnostawskim Domu Kultury odbył się pierwszy Walentynowy Piknik Edukacyjny. Miał on na celu przybliżenie gimnazjalistom z klas III oferty edukacyjnej na rok szkolny 2017/2018 oraz zaprezentowanie szkół ponadgimnazjalnych powiatu krasnostawskiego, czyli I LO im. Wł. Jagiełły w Krasnymstawie, II LO im. C. K. Norwida w Krasnymstawie, ZSP nr 1 im. T. Kościuszki w Krasnymstawie, ZSP nr 2 im. B. Głowackiego w Krasnymstawie i ZSP w Żółkiewce.

Podczas Pikniku uczniowie gimnazjów mieli okazję zapoznać się z bieżącą pracą szkół ponadgimanazjalnych oraz uzyskać informacje o planowanych kierunkach kształcenia. Wszyscy otrzymali Informator o szkołach ponadgimnazjalnych powiatu krasnostawskiego, odwiedzali stoiska szkół, oglądali prezentacje, mogli wziąć matgeriały promocyjne. Dodatkową atrakcją było przedstawienie teatralne, będące wspólnym dziełem uczniów szkół ponadgimnazjalnych i Młodzieżowego Domu Kultury w Krasnymstawie (zdjęcia z przedstawienia). Nasi uczniowie brali udział w Pikniku zarówno jako aktorzy (a raczej trzy aktorki - brawo dziewczyny), jak też jako uczestnicy

Noc Biologów 2017

Raz w roku uczelnie w całym kraju otwierają swoje podwoje  dla wszystkich ciekawych świata ludzi by pokazać, że biologia jest interesującą dziedziną nauki.

13 stycznia uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w zajęciach organizowanych przez Wydział Biologii i Biotechnologii UMCS w Lublinie i wiedzą już jak wygląda ich własne DNA, jak wyprodukować pachnące mydełko, jak wykryć ślady krwi.

Potrafią napisać i odczytać niewidzialny list oraz rozpoznać czy znaleziony w ogrodzie szkielet należy do kobiety czy do mężczyzny. Ponadto uczniowie obejrzeli eksponaty Muzeum Zoologicznego i na własnych rękach nosili żywe modliszki i afrykańskie wije.

Następna taka noc już za rok.

Doradztwo zawodowe z edukatorem Młodzieżowego Centrum Kariery w Krasnymstawie

Uczniowie klasy trzeciej gimnazjum w I półroczu wzięli udział w cyklu zajęć dotyczącym doradztwa zawodowego. Spotkania prowadzone były przez edukatora Młodzieżowego Centrum Kariery w Krasnymstawie, panią Karolinę Sobczuk. Głównym celem spotkań było przygotowanie młodzieży do świadomego wyboru i planowania kariery zawodowej, pomoc w wyborze właściwej ścieżki edukacyjnej i zawodowej, z uwzględnieniem zainteresowań i predyspozycji zawodowych uczniów.
Na zajęciach w naszej szkole gimnazjaliści zostali zapoznani z ofertą Młodzieżowego Centrum Kariery OHP w Krasnymstawie. Podczas spotkania o tytule „Poznaj samego siebie” uczniowie mieli możliwość poznania swoich mocnych i słabych stron, odkrywali własne zainteresowania i predyspozycje zawodowe. Na kolejnych zajęciach wykonywali Kwestionariusze Zainteresowań Zawodowych i interpretowali swoje wyniki. Następne spotkanie poświęcone było instytucjom rynku pracy i zawodom przyszłości. Uczniowie mieli również możliwość poznania oferty edukacyjnej wybranej przez nich szkoły ponadgimnazjalnej.

Piątoklasiści laureatami w konkursie literackim!

W dniu 21 grudnia 2016 r. odbyło się uroczyste podsumowanie XII Powiatowego Konkursu Literackiego "Mój Anioł- Jesteśmy Aniołami z jednym skrzydłem". Wręczenie nagród i wyróżnień miało miejsce w sali lustrzanej Młodzieżowego Domu Kultury w Krasnymstawie.

Komisja w składzie: Anna Kowalczyk, Andrzej Woźniak,  po przeczytaniu nadesłanych prac (65 z 10 szkół) przyznała nagrody i wyróżnienia. Wśród zwycięzców znalazło się aż troje uczniów z naszej szkoły: Krystian Galewski i Mikołaj Witko –zdobywcy dwóch równorzędnych II nagród w kategorii „Proza” i Ewelina Perestaj, która otrzymała wyróżnienie również w kategorii „Proza”. Wszyscy wymienieni uczniowie są uczniami klasy V. Do konkursu przygotowała ich nauczycielka języka polskiego Roberta Hys.

Jury konkursu zwróciło szczególną uwagę na twórczą wyobraźnię młodych twórców i zachęciło do dalszego rozwijania warsztatu literackiego. Gratulacje!

 

Roberta Hys

Prezentowanie poprzez gotowanie

16 grudnia 2016 roku szóstoklasiści kolejny już raz prezentowali swoje umiejętności kulinarne na języku polskim. Uczniowie prawie miesiąc wcześniej podzielili się na grupy, w tym przypadku były to trzy drużyny. Mieli za zadanie spotkać się u kogoś w domu i przygotować potrawę kulinarną (tym razem wybrali potrawy pikantne). Sami mieli zaopatrzyć się w produkty, wykonać potrawę, uwiecznić proces jej powstawania na zdjęciach lub nakręcić filmik, następnie już na lekcji mieli efekt swojej pracy zaprezentować pozostałym uczniom i nauczycielowi na lekcji języka polskiego. W ten sposób powstały: pizza, sałatka „Gyros” i paszteciki na francuskim cieście. Z relacji uczniów wynika, że projekt ten dostarczył im wiele zabawy i frajdy. Mam także nadzieję, że również pozwolił im na uczenie się pracy w zespole. A efekty ich pracy możecie ocenić i zobaczyć na zdjęciach.

                                                                                              Małgorzata Pomijan

Lekcja leczenia chorych książek

W ramach upowszechniania czytelnictwa oraz rozwijania kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży 16 grudnia 2016 roku uczniowie klasy IV na lekcji języka polskiego udali się do biblioteki szkolnej i zajęli się „leczeniem” chorych książek. Sama inicjatywa wyszła od czwartoklasistów. Ponieważ właśnie omawiali lekturę pt. „Akademia pana Kleksa” Jana Brzechwy i lekcje, które prowadził tytułowy pan Kleks, wówczas Antek Karczmarek zaproponował, aby podobnie jak pan Ambroży Kleks, który leczył chore sprzęty i przedmioty, uczniowie mogli „wyleczyć” stare zniszczone książki. W związku z powyższym uczniowie mieli za zadanie zaopatrzyć się w „lekarski” strój i „lekarskie przybory”, w tym wypadku były to głównie nożyczki i taśmy klejące. Następnie już w bibliotece zostali podzieleni na zespoły pracujące, otrzymali zniszczone książki, które następnie „operowali”. Prace przebiegały dość sprawnie pod czujnym okiem pani bibliotekarki Małgorzaty Białek i nauczycielki j. polskiego pani Małgorzaty Pomijan. Sądząc po minach uczniów ta nietypowa lekcja dostarczyła im wiele niezapomnianych wrażeń. Mamy również nadzieję, że nasi wszyscy uczniowie w ten sposób nabiorą szacunku do książek i będą się zdecydowanie lepiej z nimi obchodzić.

                                                                                   Małgorzata Pomijan