Wycieczka „Szlakiem niezwykłych miejsc”

19 października uczniowie klas V – III g. wybrali się szlakiem niezwykłych miejsc do Ćmielowa, Krzyżtoporu i Baranowa Sandomierskiego.

W Ćmielowie odwiedziliśmy Żywe Muzeum Porcelany, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć „na żywo” jak powstaje porcelana – pokaz ręcznej produkcji porcelanowej figurki kota od projektu aż po gotowy wyrób. Następnie wchodziliśmy do wnętrza starego oryginalnego pieca do wypału porcelany (22 metry wysokości i 3 kondygnacje!!!). Odwiedziliśmy kolejno starą część fabryki, mogliśmy obejrzeć zgromadzone przez fabrykę eksponaty starej porcelany produkowanej w Ćmielowie. Na pierwszym piętrze manufaktury w postindustrialnej przestrzeni hali fabrycznej podziwialiśmy prace współczesnych artystów, w tym rzeźby, obrazy i szkice światowej sławy polsko - amerykańskiego artysty Lubomira Tomaszewskiego. Ogromne zainteresowanie wzbudziły w nas zwłaszcza obrazy „ogniem malowane” oraz rzeźby tworzone w „duecie z naturą”. Po drobnych zakupach (ceny produktów dla większości z nas okazały się kosmiczne ) udaliśmy się do autokaru, ponieważ czekał już na nas Krzyżtopór.

Dziś Krzyżtopór to ruiny powstałej w I połowie XVII wieku rezydencji pałacowej otoczonej fortyfikacjami bastionowymi. Swego czasu była to największa pałacowa budowla w Europie przed powstaniem Wersalu. Po spotkaniu z przewodniczką, która nam opowiedziała ciekawą historię tego miejsca, mieliśmy czas wolny na zakup pamiątek i samodzielne spacerowanie po obiekcie. Słoneczna pogoda dodatkowo bardzo nam sprzyjała.

Ostatnim etapem naszej wycieczki był Baranów Sandomierski. Tak więc z województwa świętokrzyskiego udaliśmy się na Podkarpacie. Tam zwiedziliśmy późnorenesansowy zamek (XVI/XVII wiek), zwany ze względu na podobieństwo „Małym Wawelem”. Wraz z przewodniczką przemierzaliśmy komnaty zamkowe, aby następnie udać się do podziemi, w których zrekonstruowano zbrojownię oraz przygotowano wystawę poświęconą rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. W czasie wolnym mogliśmy pospacerować po znajdującym się dookoła zamku parku lub rozegrać partyjkę gigantycznych szachów. Zakończeniem wycieczki był obiad w zamkowej restauracji.

Zaopatrzeni w pamiątki późnym wieczorem i w świetnych humorach wróciliśmy do szkoły. Zapraszamy do galerii zdjęć. Jest co oglądać!